Sitta still är farligare än rökning

Funderar vi någonsin över att det inte är ok ?
Att det faktiskt är väldigt farligt att sitta ner alltför länge och att det faktiskt klassas som farligare än rökning.  
Men vi ser inga skyltar någonstans att sitta still dödar som det gör på cigarettpaketen och ingen ifrågasätter om jag sitter ner en hel dag.   Snarare förväntas vi sitta ner var vi än är. På kontoret, mötet, konferensen, bussen, bilen, flygplatsen, restaurangen , baren, hemma i soffan, i väntrummet och i skolan.
Så hur ska vi kunna överleva trots att vi sitter så mycket ?
Tillhör du en av de många människorna som spenderar större delen av dagen sittandes vid skrivbordet framför datorn? Har du börjat uppleva ländryggsbesvär, strama hamstrings, strama vader, spänd nacke eller upplever du begränsad rörlighet.
Du kanske springer till gymet då och då , springer  Maration, cyklar Vättern runt och åker Vasaloppet varje år men upplever trots dina sportliga bedrifter besvär.

Tänk om det behövs mer ?

Att de långa stunderna vid datorn faktiskt inte går att kompensera med tokträning då och då.
Oftast är arbetsdagen ca 8 timmar och det är inte ovanligt med mer tids sittandes medan vi pendlar till och från jobbet.  

Fler pauser under dagen

Det stämmer , det behövs mer rörelse under dagen. 
Vår bindväv som ger stöd åt våra organ, muskler, kärl, nerver och lymfsystem och  bindväven älskar rörelse.  Den vill ständigt vara i rörelse. Risken finns annars att bindväven stelnar till och torkar ut. Energin stagnerar och i kombination med att vi blir äldre och vår muskelmassa successivt minskar så ökar betydelsen av regelbunden träning.

10 saker som långvarigt stillasittande leder till

  1. Kroppens celler drabbas av syrebrist och försuras.
  2. Bindväven blir förtätad och påverkar alla kroppens livsviktiga funktioner.
  3. Ett helt muskelområde kan bli förtätat och smärta vid minsta beröring.
  4. De djupa ryggradsmusklerna förtvinar vilket leder till en instabil ryggrad och sämre skydd vid alla rörelser.
  5. Ryggradens ledband blir överbelastade och förslappade av försvagade ryggmuskulatur vilket leder till besvär som låsningar, spänningar och ledbandsbristningar.
  6. Nerver belastas av tryck och dålig blodgenomströmning vilket leder till neurogen smärta.
  7. Muskelknutor stora som en oliv bildas  i axel och nackområdet men även i musklerna intill ryggrad och i vaderna.
  8. Ständigt uppdragna axlar leder till en överansträngd nacke och kan i sin tur skapa  inklämning (impingement).
  9. Bröstryggen blir stel och kutrygg (kyfos) utvecklas.
  10. Diskbråck, ryggskott, ischias, kotförskjutningar i nedre delen av ryggen kan komma på grund av förstelnade ryggleder.

Hur kan problem förebyggas?

Massage är en idealisk behandlingsmetod och minskar den akuta smärtan på kort sikt.  Med regelbunden massage ökar chanserna för en mer långvarig effekt.
Kom igång med rörelseövningar för axlar, nacke samt bröstrygg och se till att en serie av enklare rörelser utförs varje dag.

Nya små rutiner i vardagen kan få mycket positiv effekt på hälsan. Här är några exempel på aktiva val som du kan göra för att få in mer rörelse i vardagen.

  • Välj trappan före hissen
  • stå upp när du pratar i telefon och gå omkring
  • vid längre mobilsamtal passa på att ta en promenad.
  • ta cykeln till jobbet ibland

BOKA MASSAGE HÖGANÄS

Tagged on:                                                 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.