Funderar vi någonsin över att det inte är ok ?
Att det faktiskt är väldigt farligt att sitta ner alltför länge. Att det klassas som farligare än rökning.
Men jag ser inga skyltar någonstans att Sitta dödar och hör ingen som ifrågasätter att jag sitter ner hela dagen.  Snarare förväntas vi sitta ner var vi än är. På kontoret, mötet, konferensen, bussen, bilen, flygplatsen, restaurangen , baren, hemma i soffan, i väntrummet och i skolan.
Så hur ska vi kunna överleva trots att vi sitter så mycket ?
Tillhör du en av de många människorna som spenderar större delen av dagen sittandes vid skrivbordet framför datorn? Har du börjat uppleva ländryggsbesvär, strama hamstrings, strama vader, spänd nacke eller upplever du begränsad rörlighet.
Du kanske springer till gymet då och då , springer  Maration, cyklar Vättern runt och åker Vasaloppet varje år men upplever trots dina sportliga bedrifter besvär.

Tänk om det behövs mer ?

Att de långa stunderna vid datorn faktiskt inte går att kompensera med tokträning då och då.
Oftast är arbetsdagen ca 8 timmar och det är inte ovanligt med mer tids sittandes medan vi pendlar till och från jobbet.  

Det stämmer , det behövs mer
Vår bindväv som ger stöd åt våra organ, muskler, kärl, nerver och lymfsystem  har fått mer och mer fokus den senaste tiden. Bindväven älskar rörelse men den väntar inte för länge. Den vill ständigt vara i rörelse. Risken finns annars att bindväven stelnar till och torkar ut. Energin stagnerar och i kombination med att vi blir äldre och vår muskelmassa successivt minskar så ökar betydelsen av regelbunden träning.

Ett bra sätt att få igång cirkulationen och få en mer elastisk bindväv är att få in mer rörelse i vardagen och boka regelbunden massage.

BOKA MASSAGE HÖGANÄS

Tagged on:                                                 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.