Det som vi en gång kallade utbrändhet heter numera utmattningssyndrom. Psykiatriprofessorn Marie Åsberg döpte tillståndet 2003 då hon upptäckte att det inte handlade så mycket om depression utan snarare var de drabbade utmattade och sönderstressade.
Det är de mest ambitiösa, de som ställer upp mest för andra och som inte kan gå hem förrän jobbet är klart som drabbas , säger Marie Åsberg till Expressen.
Själv är Marie Åsberg 78 år och jobbar nu bara heltid. En stor hjälp till varför Marie klarat sig undan den växande folksjukdomen är att vara välsignad med att kunna få djupsömn varje natt. Något som hon menar hade varit som ett vaccin mot utmattningssyndrom, en god natts sömn.

Varningssignaler som du ska ta på allvar

  •  förändring på jobbet
  • tvingas ta i lite extra
  • drar ner på sömnen
  • slutar bjuda hem folk
  • livet blir lite mindre
  • kanske slutar sjunga i kör eller slutar gå på gym
  • orkar inte längre ringa tillbaka till sina vänner
  • slutar ha sex med sin partner

Till slut upplevs det bara som att det är jobbet som återstår och det blir tuffare att komma tillbaka och få känna livsglädje igen. Kroppen kan börja signalera med spänningar i muskulatur, magbesvär, hjärnstress och sömnproblem.

Förebygg utmattningssyndrom i god tid

Utvecklingen i samhället går mot mer slimmade organisationer och allt fungerar bra så länge alla är friska men om en person blir sjuk så får fem andra mer att göra. Jobbar de redan på max så blir det snart en till person sjukskriven och risken är stor för en masseffekt där halva personalstyrkan drabbas av utmattningssyndrom enligt Marie Åsberg.

Maries budskap till alla organisationer:

  • Budgetera flera år av extra insatser efter neddragning.
  • Utse person på jobbet som snabbutbildas i att leda en samtalsgrupp, som får träffas regelbundet.
  • Det finns ingen expert med i gruppen utan medarbetarna tar helt enkelt del av varandras strategier för att hantera stress.
  • Det hör till sakens natur att man driver sig själv till att få utmattningssyndrom, personen själv ser inte vad som är på väg att hända.

Det här funkar, det minskar sjukskrivningarna, säger Marie Åsberg.

Två viktiga pusselbitar för att må bra är att tycka det man gör är meningsfullt och att ha ett socialt stöd med  människor runt omkring sig som stöttar.

Massage på jobbet – en stressförebyggande åtgärd

Det är min stora övertygelse att med massage på jobbet får personal den välbehövliga paus som de behöver.
Statistik och forskning pekar på att det är de väldigt ambitiösa personerna som drabbas och som under en tid minskat på saker som  motion, vara med vänner, egna intressen mm. Som massageterapeut ute på företag kan jag vara del av ett förebyggande stressarbete kring omorganisationer och  neddragningar. Massageterapins hälsofördelar kommer efter regelbunden och kontinuerlig behandling och kan få personalen att orka mer, inse sitt värdet, inse vikten av den egna hälsan, inspirera till mer rörelse och få hjälp med att varva ner vid varje massagetillfälle på jobbet. En investering i hälsa som arbetsgivaren sponsrar till en del och som betalas med en symbolisk summa av den anställde får oftast bäst utväxling. De som behöver massagen mest men som inte kommit igång utnyttjar med stor sannolikhet tillgängligheten.

Har din arbetsplats behov av denna form av psykosocialt stöd, minska stress och spänningar på arbetstid så kontakta mig för ett bokat möte. Tel: 0723-283000
Läs mer om företagsmassage >

Anna Mikkelgaard
Medicinsk massageterapeut & Friskvårdsinstruktör