daglig stretch minskar värk

 

 

 

 

 

 

Kan det verkligen vara farligare än rökning och vad är det som händer med kroppen?

10 saker som långvarigt stillasittande leder till

  1. Kroppens celler drabbas av syrebrist och försuras.
  2. Bindväven blir förtätad och påverkar alla kroppens livsviktiga funktioner.
  3. Ett helt muskelområde kan bli förtätat och smärta vid minsta beröring.
  4. De djupa ryggradsmusklerna förtvinar vilket leder till en instabil ryggrad och sämre skydd vid alla rörelser.
  5. Ryggradens ledband blir överbelastade och förslappade av försvagade ryggmuskulatur vilket leder till besvär som låsningar, spänningar och ledbandsbristningar.
  6. Nerver belastas av tryck och dålig blodgenomströmning vilket leder till neurogen smärta.
  7. Muskelknutor stora som en oliv bildas  i axel och nackområdet men även i musklerna intill ryggrad och i vaderna.
  8. Ständigt uppdragna axlar leder till en överansträngd nacke och kan i sin tur skapa  inklämning (impingement).
  9. Bröstryggen blir stel och kutrygg (kyfos) utvecklas.
  10. Diskbråck, ryggskott, ischias, kotförskjutningar i nedre delen av ryggen kan komma på grund av förstelnade ryggleder.

Hur kan problem förebyggas?

Massage är en idealisk behandlingsmetod och minskar den akuta smärtan på kort sikt.  Med ett regelbundet massageprogram får det ett mer varaktigt resultat.
Kom igång med rörelseövningar för axlar, nacke samt bröstrygg och se till att en serie av enklare rörelser utförs varje dag.

Inför övningsschema med övningar även för andra områden och lägg till nya rutiner i vardagen som inte tar för lång tid.

  • Välj trappan före hissen
  • stå upp när du pratar i telefon och gå omkring
  • vid längre mobilsamtal passa på att ta en promenad.
  • ta cykeln till jobbet ibland

Med min tjänst massage på jobbet kan du och dina kollegor regelbundet få förebyggande massage och även hjälp med att ta fram ett rörelseövningar och övningar anpassade till er.

BOKA MASSAGE PÅ JOBBET