Det är vanligt bland idrottare och även vardagsmotionärer att prova kinesiologitejp. Många har upptäckt att det fungerar vid olika skador och besvär. Vi kan numera hitta tejpen lite överallt som exempelvis vid kassorna på Biltema, på Lidl eller på nätet. Eftersom det är en helt riskfri behandlingsform och fri från biverkningar så är det värt att prova och på så vis minska intaget av smärtstillande tabletter.

Tejpen är tillverkad av elastisk bomull och ska fungera smärtlindrande.
Den sätts på muskler med en stretch och kan appliceras på olika sätt och med olika teknik beroende på besväret.

Jag har gått en kurs hos Pierre Söderfjord som är Elittränare och certifierad massageterapeut. Hans bok “Lär dig tejpa med kinesiologytape” visar alla varianter på tejpningar.

Jag har erfarenhet av att det funkar mycket bra på hälseneinflammation men även tennisarmbåge, löparknä eller bara en spänd nacke kan få god effekt efter tejpning. Så här tejpar du din hälsena om den skulle bli överansträngd.

Bli tejpad efter massagen

Nu kan du bli tejpad efter din massage och få en förlängd effekt och smärtlindring. Säg bara till innan så avsätter jag de sista minuterna med att sätta tejpen.

Tejpen kan sitta på huden upptill 7 dagar och det är inga problem att duscha med den. Den torkar lätt. Skulle den händelsevis börja klia så kan det vara din hud som är känslig för klistret, ta då av tejpen direkt.

Bli tejpad inför sportevent

I förebyggande syfte kan det göra stor skillnad att tejpa muskler inför ett sportevent. Muskler som varit i hårdträning och känns trötta kan få snabbare läkning med kinesiologitejpning. Tejpen kan sitta i upp till 7 dagar så boka in en tid för massage inför ditt event så tejpar jag där det behövs.