0723283000 anna@mymikkel.se

Massage har funnits i tusentals år och används för att läka allt från fysiska besvär till psykologiska. Beröring är något som vi behöver för att må bra. Det har visat sig vara livsviktigt från det att vi föds.
Välgörande hormoner frigörs när vi får massage. Det är framförallt hormoner som Serotonin, Dopamin och Oxytocin.
Dessa hormoner utför mirakler för din kropp och ditt nervsystem.

En stor anledning till varför jag fastnade för just massageterapi var alla de goda effekter som massagen har på vår hälsa.
Tänk om fler fick regelbunden massage tänkte jag ofta.

Det finns några tillstånd då massage avråds men det är oftast sällsynt att avråda från massage och är du orolig så fråga innan massage. Läs gärna mer om detta under patientsäkerhet.

Vad är Serotonin?

Serotonin är en signalsubstans och påverkar ditt humör och avgör om du känner dig glad, lycklig, ledsen eller ännu värre deprimerad. Det ingår i kroppens belöningssystem och skapas i vår kropp. Serotonin är viktig i hjärnan och i mag-tarmkanalen men även i blodcirkulationen. I blodet hjälper den till vid sårläkning tillsammans med Trombocyter. Massage har i studier bevisat höja nivåerna av Serotonin.

Vad är Dopamin?

Dopamin är en av de viktigaste signalsubstanserna i det centrala nervsystemet och dess funktion reglerar motorik, glädje, entusiasm, vakenhet och motivation. Dopaminet reglerar också vår saltbalans och därmed blodtrycket via njurarna. Exempelvis så sänker en diet med lite salt blodtrycket medan en diet med mycket salt höger blodtrycket.
Massage har i tester bevisat höja nivåerna av dopamin.

Vad är Oxytocin?

Oxytocin är kanske mest känt som ett hormon som frigörs vid amning och som gör att mjölken rinner till. Det är ett hormon som är viktigt för utvecklingen av modersbeteende och samspel inom familjen. Motsatsen är Kortisol som är ett hormon som utsöndras vid stress. Dessa hormon både motverkar och samverkar på ett komplicerat sätt som forskningen ännu inte förstår fullt ut. Oxytocinet reglerar social anpassning och förmågan till att samspela med andra men är då beroende av Serotoninet. Ökade nivåer av Oxytocin skapar ökad tillit, minskar aggressioner och ångest. Beröring så som massage och värme ökar Oxytocin. Även regelbunden simning ökar effekten av Oxytocin. Detta hormon brukar även kallas kärlekshormonet då det gör oss lyckligare och är starkt involverat i sexuell lust.

Så läker massage

  1. Det sänker kortisolnivåerna (stresshormonerna) i kroppen och samtidigt höja nivåerna av Serotonin, Dopamin och Oxytocin.
  2. Blodcirkulationen kommer igång. Det är läkande att flödet av blod kommer igång och ger näring till celler och detta bidrar till cellförnyelse.
  3. Lyfcirkulatioen kommer igång. Lymfa flyttas med massage runt och bidrar till ett ökat immunförsvar och påskyndar läkning i kroppen. Lymfsystemet har ingen egen pump likt blodomloppet utan det kommer igång med motion och massage. Lymfsystemet är viktigt för vätskebalansen i kroppen och deltar vid kroppens försvar mot bakterier, virus och cancer.
  4. Spänningar i muskler minskar och rörelseomgånget förbättras. De som tränar väldigt mycket bör gå på massage regelbundet för att släppa på spänningar som byggs upp i muskulaturen.
  5. Påskyndar läkning och förnyelse av vävnad. Det är tack vare den ökade blodcirkulationen som kommer igång med massagen.

Så läker träning

Att regelbundet röra på sig bidrar till minst lika många fördelar och förebygger ohälsa. Här är träningens: 5 sätt att läka kroppen på. Rekommendationen är att röra på sig 30 minuter om dagen och det kan exempelvis vara en rask promenad. Så tänk på att all vardagsmotion också räknas till träning. Kanske du cyklar till jobbet, till affären och går långa sträckor till och från jobbet. Då räknas det som del i din träning. Är du ny med att träna så ta det lugnt i början så att du gradvis trappar upp din träning. Muskler och leder behöver hinna med så de inte blir överbelastade.

  1. Du blir piggare så ta en paus emellanåt och ta en rask promenad. Det frigörs nyttiga hormoner som kommer att ge dig en energikick.
  2. Du förbättrar minnet. Forskning har visat att endast 20 min träning per dag visar på förbättringar i hjärnan. Så vill du förbättra din inlärningsförmåga och ditt komihåg minne så kom igång med rörelse och träning.
  3. Du blir starkare i musklerna vilket skyddar lederna och skelettet.
  4. Konditionen förbättras och därmed syreupptagningsförmågan. En ansträngning på 50-70 % av din maxpuls räcker för att öka din kondition. Vill du börja hålla koll på din puls så kan du köpa en pulsmätare.
  5. Du blir med träning rörligare och får bättre balans.

Så med massage och träning kan stora förändringar göras för hälsan och sjukdomar kan förebyggas. Framförallt hjälper det dig att må bättre och det är därför onekligen det bästa friskvårdstipset jag kan ge. TRÄNA OCH GÅ PÅ MASSAGE REGELBUNDET.

Massage
Unna dig regelbunden massage. Hos mig kan du köpa klippkort och få 10 % rabatt.